Jak usunąć korozję z samochodu – poradnik DIY
Rdza tocząca blachę w samochodzie to nie pierwszyzna. Borykają się z nią już czasem właściciele kilkuletnich samochodów. Brak zabezpieczeń antykorozyjnych sprawia, że prędzej czy później każdy musi się z tym zmierzyć. Zatem warto wiedzieć, jak usunąć korozję z samochodu. Oto nasz poradnik DIY, z którego dowiecie się także jak zabezpieczyć karoserię, by sytuacja szybko się nie powtórzyła.
Maska z filtrem węglowym 3m absolutnym must have – przygotuj się rzetelnie do pracy pod względem bezpieczeństwa
Pozbycie się rdzy z samochodu wymaga najpierw odpowiedniego przygotowania do pracy. Trzeba zaopatrzyć się w okulary ochronne, ale i maskę ochronną. Jeśli chce się zajrzeć na podwozie, to oczywiście trzeba dysponować albo podnośnikiem, albo kanał. Użytkowanie tego drugiego będzie bezpieczniejsze. Zatem gdy samochód stoi już we właściwym miejscu, a ty masz zgromadzoną odpowiednią chemię samochodową i jesteś zabezpieczony, czyli masz założoną maskę z filtrem węglowym 3m, możesz przystąpić do pracy. Taka maska jest szczelna i ani związki lotne ani zanieczyszczenia nie przenikną przez filtr. Zatem zapewni komfort pracy.
Jak poradzić sobie z korozją podwozia?
Usuwanie ognisk korozji rozpoczynamy od podwozia. Najpierw musisz umyć i osuszyć całe podwozie. Tutaj sprawdzi się zwykła chemia samochodowa. Brudu na pewno będzie co niemiara, w końcu podwozie jest pierwszym elementem samochodu, (poza oponami), który ma kontakt z podłożem. W kolejnym kroku ściągasz plastikowe nakładki na progi, zabezpieczasz linki i przewody, a także odkręcasz zbiornik paliwa. Teraz w ruch idzie szczotka druciana, którą usuwasz rdzę ze wszystkich miejsc. Oczywiście nie robisz tego ręcznie, bo drucianą końcówkę nakładasz na wiertarkę lub wkrętarkę. Teraz pora na nałożenie neutralizatora rdzy. Na samym końcu nałóżcie jeszcze środek zabezpieczający przed korozją, chyba że wspominany neutralizator ma także taką funkcję. Czyste i niekorodujące podwozie, to dłuższa sprawność samochodu, dlatego warto o tym pamiętać.
Jak skutecznie zwalczyć korozję karoserii?
W tym przypadku także rozpoczynamy od dokładnego umycia samochodu, a ponadto odtłuszczenia naprawianej powierzchni, która koroduje. W kolejnym kroku karoserię, nad którą nie będziesz pracować musisz zakryć papierem, a także zabezpieczyć folią malarską. Za pomocą papieru ściernego o odpowiedniej gradacji, a także polerki obrotowej można pozbyć się rdzy z opracowywanego fragmentu karoserii. Za pomocą pędzelka w kolejnym kroku warto nałożyć jeszcze preparat zwalczający rdzę. Potem można przystąpić do nakładania podkładu. 2-3 warstwy należy nakładać równomiernie, przy czy każda kolejna może być nieco grubsza. Przy lakierowaniu należy uważać, aby żadne drobinki nie dostały się do lakieru, bowiem wtedy praca pójdzie na marne i trzeba będzie zaczynać od początku. 2-3 warstwy lakieru mogą wystarczyć do odbudowania jego pięknego koloru. Jednak trzeba zadbać jeszcze o efekt cieniowania, aby nie można było poznać na pierwszy rzut oka, że samochód był lakierowany. Klar gwarantujący łagodzenie przejść tonalnych dopełni dzieła.
Zabezpieczamy lakier, aby dłużej był odporny na odpryski i ubytki – wosk czy powłoka ceramiczna?
Kiedy powłoka lakiernicza jest już gotowa, wypada ją dodatkowo zabezpieczyć. Tutaj do wyboru mamy dwie metody. Pierwsza to wosk, a druga powłoka ceramiczna. W pierwszym przypadku z pielęgnacją można poradzić sobie samodzielnie. Oczywiście powierzchnie najpierw trzeba zeszlifować na mokro papierem ściernym, a następnie użyć pasty polerskiej finishowej. W kolejnym kroku można samochód dokładnie nawoskować. Wysokiej jakości wosk będzie trwały na jakieś kilka miesięcy. Jeśli chce się uzyskać przynajmniej roczną ochronę, to należy udać się na wykonanie powłoki ceramicznej. Dzięki temu samochód będzie błyszczał niczym ten z salonu. Efekt jest trwalszy, choć sam zabieg znacznie droższy nawet od najdroższego wosku.
Jeśli chcesz prawdziwie zadbać o swój samochód musisz usuwać ogniska korozji, a w razie konieczności na nowo polakierować samochód. Oględziny raz na pewien czas zagwarantują, że żadnej ryski czy innego ubytku się nie przeoczy.